woensdag 12 mei 2021

Verkleinen, Vergroten. De meningen zijn verdeeld.

Zoals op mijn website  (phi2art.com) staat vermeld zijn mijn ontwerpen in diverse maten verkrijgbaar. En daaraan gekoppeld in diverse oplagen.
M.a.w. van één en hetzelfde ontwerp is er een versie van 34x34 cm, van 55x55 cm en van 89x89 cm verkrijgbaar. Dat zijn Fibonacci getallen die ik gebruik om de buitenmaten van mijn ontwerpen vast te leggen. Het merendeel van mijn ontwerpen komt tot stand in het formaat 34x34. Dat heeft ook een praktische reden: een hanteerbaar formaat op mijn computerscherm.

De vergrotingsfactor van 34 naar 55 is 1.6167 en van 55 naar 89 is dat 1,6182.
Afgerond 1.618. Dat is het getal Phi. U kent dat nog wel, van de Gulden Snede.
Het consequent toepassen van de vergroting- of verkleiningsfactor Phi zorgt er voor dat het ontwerp als geheel in stand blijft. 

In detail vergt een vergroting van 34 naar 55 of naar 89 altijd een aanpassing van de afmetingen van de 'onderdelen' in de compositie (die bepalend zijn voor het ontwerp). Voorbeeld: stel er zijn in een compositie blokjes gebruikt van 2,00 cm bij 3,00 cm (2 en 3 zijn Fibonacci getallen). Vergroot ik die met de factor Phi dan worden het blokjes van 3,236 bij 4,854. Terwijl het blokjes van 3,00 bij 5,00 moeten zijn (Fibonacci getallen).
Hoe gering de verschillen ook lijken te zijn, een exacte maatvoering van de compositie is essentieel voor mijn ontwerpen. Geen nieuw ontwerp dus, maar wel een aanpassing van de maatvoering op basis van Fibonacci.

De kracht van het ontwerp is niet afhankelijk van het formaat, zolang de Fibonacci verhoudingen in ieder aspect gerespecteerd worden.

Mijn werk ontstaat vanuit mijn achtergrond als architect, ontwerper/vormgever. Het gekozen uitgangspunt, de getallenreeks van Fibonacci en mijn werkwijze met CAD en grafische software in combinatie met de druktechniek van het pigment (giclée) printen, heeft nadrukkelijk met die achtergrond te maken. Ik beschouw het werk dat ik maak dan ook meer als rationeel Design in combinatie met niet-rationele ingevingen, dan als Kunst met een grote K.


Is met die vergroting het werk nu niet meer origineel omdat het ontwerp ontstaan is op een formaat van 34x34 cm? Of, is een koper van een werk van 34x34 cm in het bezit van een meer of minder kwalitatief werk dan hetzelfde werk van 55x55 cm dat werd gekocht door een ander?
 
Beide uitvoeringen zijn perfect, qua beeld, verhouding, uitvoering en kwaliteit. In beiden zit evenveel rationeel Design met hetzelfde vleugje spontane ingeving.
Beide kopers hebben de keus gehad voor een formaat te kiezen dat hen aansprak.
De koper van de 34x34 heeft 1 van de 13 exemplaren en die van de 55x55 heeft 1 van de 8 exemplaren.

Mijn antwoord op bovengestelde vragen is dus 'nee'.

Daar zijn in de kunstwereld de meningen over verdeeld. Het zit hem vaak in de termen originaliteit, authenticiteit en kwaliteit: in de betekenis van uniek :"er zijn er maar enkelen van en nog liever, slechts 1" en in de betekenis van "oorspronkelijk".
Een werk is ontstaan op formaat X (= oorspronkelijk) en is op formaat X+ dus niet meer oorspronkelijk/ origineel/ uniek en heeft derhalve minder of geen kwaliteit.
Meer van hetzelfde blijkt soms een stapje lager op de kunstladder en als er ook diverse afmetingen van bestaan belanden we kennelijk al snel op een bedenkelijk lage trede. 

Net zoals de zeefdruk en fotoafdruk, is de pigment (giclée) druk een vermenigvuldigingstechniek, bedoeld om een en het zelfde werk in grotere aantallen aan te bieden.
En net zoals bij de fotoafdruk diverse maten, oplagen en prijzen gehanteerd worden, is dat ook bij mijn pigment prints het geval.
(Overigens : de foto afdruk met kleine en grote afmetingen met dito oplagen van een en dezelfde foto is al lange tijd volledig geaccepteerd in de kunstwereld. En terecht).

Die diversiteit in afmetingen en dito oplagen doet voor mijn werk niets af aan originaliteit en kwaliteit.

Jan Willem Henssen
BA Art&Design
phi2art.com

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Bedankt voor je reactie. Het kan even duren voordat die geplaatst wordt.