Als slagroom de barokke manifestatie is van melk, dan leven wij nu in
tijden van half volle. Geen opgeklopte slagroomtaarten design met
parapluutjes en kersjes meer. Alles gaat weer terug naar strak en
funktioneel. Minimaal en tijdloos. De essentie. Magere melk.
In de lampenwinkel beleven we niet alleen het afscheid van de
gloeilamp, maar ook de geruisloze dood van de kroonluchter. Geen
kristallen flonkerende en tinkelende pegels aan de strekkende meter
meer. Geen Svarovski’s in meanderende plafond guirlandes, en zelfs bij
mijn goede vriendin Tamara in haar huis op 5th Avenue heeft de rechte
kroonluchter met 6 rijen bling-bling op het toilet de aftocht moeten
blazen. Tegelijk met de gebroeders Lehman.
Dankzij de recessie zijn we weer terug bij de oervorm van produkten.
De naakte waarheid in roestvrij staal. De vormgeving van de
machinebankwerker. We zijn terug bij design uit een periode voordat er
designers bestonden.
We praten eind jaren veertig en in Frankrijk bedenkt Jean-Louis Domecq
een werklamp die in alle hoeken en standen gezet kan worden. Zonder
snoer. Funktionaliteit regeert, zo ook uitgekiend materiaalgebruik, en
revolutionaire techniek.
Een elektrische lamp zonder bedrading. Met multi-richtingen knietjes en
elleboogjes waar iedere ortopedische chirurg een moord voor zou doen.
Want dat is waar een werklamp op sneuvelt: op de bedrading die ook alle
kanten op mee draait en dus aan gort draait. Snoer kapot. Lamp nog lang
niet kapot maar evengoed dood.
Knietjes en elleboogjes bestaan onder andere uit porcelein met koperen
ringen. Dat isoleert en transporteert stroom. Snoer reikt tot aan de
basis. Verder niet. Snoer zit in geen enkel draaiend deel. Dus slijt
niet. Lamp laat je letterlijk alle hoeken van de kamer zien zonder dat
je jezelf wurgt met het eeuwige ellendige snoer. Eureka.
In 1953 gaat de ‘Standard’ in produktie in Lyon. Daar heeft Jean-Louis
Domecq zijn eigen bedijf opgericht voor de produktie ervan. Hij geeft
het bedrijf zijn eigen initialen mee: Ji eL De. Tot op de dag van
vandaag wordt de ‘Standard’ nog steeds geproduceerd in Lyon. Zonder
enige verandering van het ontwerp. Geniaal, tijdloos, funktioneel en
terug naar de essentie: licht op je werk.
Er zij licht ...
© DESIGNkeus-La Colors from Amsterdam
Ontwerp : 1950 | Jean-Louis Domecq
Productie : Jieldé, Frankrijk (sinds 1953)
Prijs vanaf : € 175,--
Te koop bij o.a. : www.fensdecor.nl
Producent : Jieldé, Frankrijk
Informatie : www.jielde.com
Verkrijgbaar in : 13 verschillende uitvoeringen | 18 kleuren
Afmeting : afhankelijk van gekozen uitvoering
Bijzonderheden : geen
Foto's : o.a. montes+mugica
Geen opmerkingen:
Een reactie posten
Bedankt voor je reactie. Het kan even duren voordat die geplaatst wordt.