maandag 14 mei 2012

DESIGNgast Hugo Bloksma : Milaan 2012

Rond de meubelbeurs van Milaan is de grootste design-happening van de wereld ontstaan. De beurs zelf is, hoe groot ook, al lang te klein om onderdak te bieden aan het enorme aanbod van designproducten. Daarom wordt ieder leegstaand pand in de stad gebruikt om ontwerpen te presenteren. De hallen in de oude industriewijk Tortana zijn hiervoor favoriet. Hier presenteren zich vooral de kleinere designbureaus en laten design-opleidingen uit heel de wereld werk van afgestudeerde studenten zien.

Capellini uitgezonderd, presenteren alle grote merken zich op de Salone del Mobile zelf. Hier wordt veelal meer indruk gemaakt met de stands, de bella signorina’s en de spumante dan met de ontwerpen. Deze zijn meestal al jaren in productie. De grote ondernemingen zijn terughoudend bij uitbreiding van hun assortiment. Liever steken zij een oud succesnummer nog eens in een  nieuw jasje en relaunchen het als een ware vernieuwing.
Voor echte verrassingen moet je bij de kleine producenten zijn en de jonge designers. De beursorganisatie houdt voor hen ieder jaar een plekje van 3.000 m2 beschikbaar. Onder de titel Satellite mogen zij hier, na ballotage, hun werk tegen een sympathieke vierkante-meter-prijs presenteren.

 Op de Satellite raakte ik onder de indruk van lampen en schalen van Raúl Lauri uit Sevilla, in een prachtige tint bruin gemaakt van (jawel!) echt koffiedik (www.rlauri.com),

unieke melkglazen lampen van Pascal Breucker uit Brussel, kunstig samengesteld uit glas van afgedankte producten (www.pascalbreucker.be/lampes/retro),

 slanke zomerse blankhouten meubelen van Rui Alves uit Porto (www.myownsuperstudio.com),

een vernuftige kamerkast van AUN Design uit Tokyo, gemaakt van dikgelaagd golfkarton (www. Aun2h4.com),

 een blankhouten eettafel van Elisabeth Florstedt uit Berlijn, die je als een trekharmonica in iedere gewenste vorm kunt plaatsen (www.elisabeth-florstedt.com),

een tafel en een tweezits bankje van studio HillsideOut uit Bologna, spannend samengesteld uit onderdelen van afgedankte meubelen, beton en glas, waarachter dia’s en fotonegatieven zijn geplaatst (www.hillsideout.com)
en een elegante blankhouten fauteuil van studio AWAa uit Oslo, met handige steekzakken aan de armleuningen, bekleed met een heerlijke warmwollen stof zoals je alleen op Scandinavische  meubelen ziet (www.awaa.no).

In de oude fabriekshallen van Zona Tortona werd ik verrast door een mooie samenhangende collectie metalen tuinmeubelen in felle zomertinten van Studio BrichetZiegler uit Parijs, afgeleid van de bekende stoel uit het Jardin du Luxembourg (www.pierrebrichet.com),

een betoverend kamerscherm van Studio Sampling uit Riga, waar de contouren van dieren uit het sprookjesbos op kunstzinnige wijze zijn uitgefreesd (www.sampling.lv),

een bed dat één geheel vormt met hang-en legkast van gerecycled plastic van Wouter Kalis en Corinne de Korver uit Amsterdam, speciaal ontworpen voor de opvang van daklozen door het Leger des Heils (www.social-unit.com), een aluminium bakvorm van Fukusada Design uit Osake, om met kinderen muffins te bakken in de vorm van meubeltjes uit een poppenhuis (www.rui-pereira.com),de ‘Mini Machine Melvin’ van Studio HeyHeyHey uit Eindhoven, een heel vernuftig, maar vooral grappig instrument om een postzegel op een ansichtkaart te plakken en te stempelen
(www.melvinthemachine.com),

 een aanstaande superseller van IKEA, een elegante stoel van een hout-kunststof composiet in zwart en rood voor € 50,00, ontworpen door Marcus Arvonen (bit.ly/L0xkfh)

en typisch scandinavisch vormgegeven lampen van Caroline Olsson uit Oslo, geïnspireerd op de oude timmermanswerkbank (www.carolineolsson.no).

In Studio Zeta toonde de Design Academy Eindhoven werk van recent afgestudeerde studenten. Ik bewonderde hier speelgoed van Hikaru Imamura, waarmee medici jonge kinderen gerust kunnen stellen als ze een vervelend onderzoek moeten ondergaan (www.hikaruimamura.com), een app voor de smartphone van jongeren, ontwikkeld door Niels van Hoof, waarmee middels tag-communicatie in de supermarkt op kinderen afgestemde info kan worden verkregen over voedingsproducten (www.nielsvanhoof.nl) en fraai vormgegeven keukengerei van Rianne Koens, om schillen van fruit te drogen en te bewaren, vergezeld van een boekje met verrassende tips.

Op een andere plek in Milaan exposeerde Koens mooie stapelbare ladeblokken met uitklappoten, waardoor deze ook als aanvullende zitgelegenheid gebruikt kunnen worden. Twee zeer goed doordachte concepten! (www.riannekoens.com).

Doreen Westphal uit Eindhoven ontdekte al enkele jaren geleden dat gebruikte binnenbanden geschikt zijn om hele mooie tassen van te maken (doreenwestphal.com). Het aantal toepassingen van binnenbanden is inmiddels flink uitgebreid. Naast tassen in allerlei uitvoeringen zag ik een prachtig vloerkleed, van Christophe Vervaeke uit Brugge //www.papilio.be/ en stoere motorhelmen van Marco Lai uit Verona (www.hellskitchen.it).

In de grote galeria Rossana Orlandi genoot ik van teergevormd, in ijle kleuren beschilderd porseleinen serviesgoed van Scholten & Baijings, getiteld Colour Porcelain (www.scholtenbaijings.com), een unieke behangcollectie van Irma Boom, geïnspireerd op de Unesco natuur-erfgoedgebieden, waaronder de Waddenzee (www.thomaseyck.com),
dressoirkasten en tafels van Studio Imagina uit Milaan, bekleed met in kunsthars gevatte mozaieken van oude knopen //www.ohlalaaco.com/ en een mobiele keuken van losse units, van Bureau Kilian Schindler uit Karlsruhe, zo simpel, zo mooi (www.conceptkitchen.eu)

In het Palazzo Clerici liet DOMUS zien welke invloed computer¬gestuurd 3D printen en frezen kan hebben op het design in de toekomst. Een klein aantal producten kan nu al individueel, tailermade en soms zelfs door de gebruiker zelf geproduceerd worden. Bij 3D printen en frezen nemen de arbeidskosten spectaculair af en de technische mogelijkheden enorm toe.
 Ik zag in Milaan al meerdere 3D gefreesde meubelen, waaronder de elegante Pantosh-stoelen van Leonardo Lattavo uit Rio de Janeiro (www.lattoog.com),
een slank gestyleerde stoel, kast en bureau van Kenny Berghe uit Brussel (www.kberghe.com) en de unieke wieg-stoel combinatie MOEP en schommelstoel ‘Thanks no sugar’ van Dirk Ploos van Amstel uit Maastricht (www.dvandirk.nl).

Dirk van der Kooij uit Eindhoven, had voor de DOMUS presentatie zijn meer dan 2.000 kilo wegende printrobot meegenomen en printte hier zijn meubels van recycled kunststof op bestelling. Sinds kort kan hij zelfs een prachtige glasheldere dressoirlamp printen. Hiervoor worden oude CD doosjes gebruikt (www.dirkvanderkooij.nl).
Het was boeiend, vier dagen I Salone. Volgend jaar weer? Nou en of ...!

© DESIGNkeus.nl - Hugo Bloksma
foto's : vanaf de websites van de designers bij elkaar gesprokkeld door DESIGNkeus

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Bedankt voor je reactie. Het kan even duren voordat die geplaatst wordt.