maandag 17 november 2014

Dark Matter op Dutch Design Week



Een paar weken geleden nog even naar de Dutch Design Week en gestart bij de Witte Dame.
Het afstudeer werk werd op de bekende manier gepresenteerd waarbij je even denkt een showroom van APPLE binnen te lopen. Een beetje presentatie 'doet' twee iMacs op een tafel, het liefst aangevuld met een 30" scherm of groter.
Veel milieu, zorg voor de wereld, zorg voor elkaar, maatschappelijke problemen en de daarbij gedachte oplossingen.

Maar ook originele en tastbare PRODUCTEN, die met een beetje schaven ook in PRODUCTIE kunnen en ook nog iets met DESIGN te maken hebben. En daar waren we voor gekomen.

Dark Matter was er één van .....

Ontwerpstudio 'TrulyTruly' van Joel Booy (die afstudeerde) en Kate Booy (beiden uit Australië) raakten gefascineerd door de foto's die de Mars Reconniassance Orbiter in 2010 naar de aarde stuurde. Deze 720 miljoen US$ kostende sateliet werd eropuit gestuurd om te kijken of er water (dus leven) op Mars is of was.
Sommige foto's laten zwarte gaten in het Mars oppervlak zien en met enige fantasie kun je die zien als ingangen tot mysterieuse grotten. Wat is er in die grotten te zien ? Lichtgevende kristallen ? Lichtgevende organismen? Lichtgevend gesteente?
Daar gaat de Dark Matter light collection over.

De lampen OTI zijn gebaseerd op een doorsnede over zo'n stelsel van grotten die 'begroeid' zijn met kristallen (alsof je een gatenkaas doorsnijdt).
De lichtgevende cirkels kunnen willekeurig één voor één geschakeld worden, als betreft het een levend organisme.
Het kristalachtig effect wordt bereikt door scherven acrylaat vanaf de achterzijde met LED aan te lichten.


Wandlamp IUS is gedacht als een organisme dat tegen de wanden van zo'n grottenstelsel zou kunnen hangen. Het licht gaat aan en uit door de de uiteinden van dat organisme met elkaar te verbinden (middels een magnetische houder).

SIBU simuleert twee stukken gesteente die door ze over elkaar heen te schuiven oplichten. Zo'n schuivende beweging kennen we van onze aardplaten (het schuiven van de continenten - Plate Tectonics).

En LYOT tenslotte refereert aan grote kristallen, die van vorm kunnen veranderen en daardoor telkens een ander lichtbeeld oproepen.
Door het lichtgedeelte in een soort 'gazen zak' te verplaatsen/te verschuiven verandert de vorm en de positie van de lichtbron en dus de 'lichtervaring'.

Mooi gedaan en goed uitgewerkt. Het werk houd het midden tussen industrieel design en sculpturale vormgeving.  Ik sprak met Joel, die nog op zoek is naar een producent (Philips was al wel langsgekomen ).

Tenslotte een citaat dat ik uit een interview plukte :
“Designing a new function wasn’t the focus of this project. Like a photographer shows the world a certain angle or point of view and therefore a piece of another truth, as a designer I want to do the same. I like to take a story and build on it. This results in a collection of different lamps that share the same narrative." Joel wanted to design a light that would be somewhere between object and art. "It's a delicate balance I was looking for. I want to make things that people actually buy, but I also want to add personality to an object."

 ©DESIGNkeus-Jan Willem Henssen

Foto's: 3 en 6 jan willem henssen- overig : Studio TrulyTruly



Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Bedankt voor je reactie. Het kan even duren voordat die geplaatst wordt.