dinsdag 17 mei 2011

Art Amsterdam 2011


Afgelopen week was het alweer de 27e editie van de Art Amsterdam. Met 133 galeries en bezocht door 21.000 bezoekers (minder dan vorig jaar) de grootste kunstbeurs voor hedendaagse en moderne kunst van Nederland. Hoewel niet zo nadrukkelijk als op de TEFAF, PAN of Object Rotterdam was er ook op de Art Amsterdam divers ‘Design’ te zien. De bekende galerie Willy Schoots wijdde zelfs de gehele stand aan een selectie uit het oeuvre van Studio Job.



Bij Galerie Priveekollektie zag ik deze lamp van Reinier Bosch, de Frozen Tear (2010). Op het eerste gezicht lijkt de lamp gemaakt van een ruw afgescheurd stuk ribkarton, maar dat is schijn. Bosch gebruikte de afdruk van het karton in een mal en goot die af in brons. De lamp is voorzien van een glazen lampkapje met dimbare 20W LED lamp. Gemaakt in een ‘open edition’ wat zoveel betekent als een nog nader te bepalen (of wellicht ongelimiteerde) oplage. €1900.—per stuk.

Ik vind het een mooi object, maar waarom het snoer er zo knullig bij moet hangen snap ik niet. ‘God is in the detail’  zei Mies v.d. Rohe  en zo is het.


Deze kartonnen krukken zag ik bij Cityscapes Gallery. Twee van een serie van vijf en ontworpen door architectengroep seARCH voor hun in 2010 gebouwde ontwerp voor de Synagoge LJG in Amsterdam. (Het gebouw is gisteren, terecht, bekroond met de Amsterdam Architectuur Prijs 2011).


De kruk bestaat uit een zitting en twee paar poten die worden gesneden uit één plaat karton, die als restmateriaal voorhanden was en op deze manier een tweede leven krijgt. Licht van gewicht en zonder lijm of schroeven in elkaar te zetten. Elke krukvorm staat model voor één van de vijf wereldgodsdiensten (Boeddhisme, Christendom, Hindoeïsme, Islam, Jodendom) en bedoeld om broederlijk naast elkaar een plek in de synagoge te krijgen. €500,-- p/st, €2000,- voor de serie van 5.

Bij Galerie Wit een kastobject van karton, plakband en nietjes. Vooral veel nietjes. Gemaakt door beeldhouwer Couzijn van Leeuwen. Van Leeuwen maakte een schitterende serie kasten, kastjes en kabinetten. Op een afstand lijken het kunstig ingelegde meubelstukken van de hand van top meubelmakers uit vorige eeuwen. Nader bekeken blijken het fantasievolle interpretaties van meubelstijlen en hun kenmerkende decoraties uitgevoerd in karton. Bijzonder, boeiend, bizar. Prachtig werk. (Het ‘WerkBoek Karton’ is een mooi vormgegeven hebbeboek en geeft een indruk van Couzijn’s werk).

Een selectie van het werk van Studio Job (Job Smeets en Nynke Tynagel) was te zien bij galerie Willy Schoots. Als unica of in zeer kleine oplagen te koop voor, wat mij betreft, astronomische bedragen.
Hoewel  afgestudeerd als ontwerpers aan de Design Academy in Eindhoven presenteren zij zich meer als kunstenaars dan als industrieel ontwerpers. Functionaliteit is geen einddoel; de emotionele, theatrale en expressieve betekenis des te meer. Daartoe maken ze driftig gebruik van verwijzingen naar periodes, stijlkenmerken en vormen en experimenteren ze met oude technieken en materialen.


Als voorbeeld de kast uit de ‘Perished collection 2006’. Een prachtig gemaakt meubel van ebbenhout, ingelegd met uit esdoorn lasergesneden afbeeldingen van ‘fossiele geraamten’.

foto's : jan willem henssen

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Bedankt voor je reactie. Het kan even duren voordat die geplaatst wordt.