maandag 26 maart 2012

TEFAF 2012 Design

De TEFAF Maastricht bestaat dit jaar 25 jaar. En dat werd o.a. gevierd met een eigen tulp, dankzij tulpenkweker Van Kampen, 200 privé-jets van genodigden voor de opening en 72000 bezoekers. DESIGNkeus kwam met de auto.
Hoewel het Design Paviljoen goed bezet was en interessante ontwerpen toonde hield het merendeel van de overige standhouders het design, ten opzichte van vorig jaar, voor gezien. Toch zag ik hier en daar iets interessants...

De ontwerpen van Jean Prouvé (1901-1984) zijn hot. Niet alleen zijn Jean’s meubels het hoofdbestanddeel van de stand van Down Town, maar menig standhouder had zich een setje remake Prouvé stoelen en tafels aangeschaft om er up to date bij te zitten, wellicht verkregen na aanschaf van een G-Star garderobe.
Ook in de sfeervolle stand van Axel Vervoordt een meubel van Jean Prouvé. Een bijzonder zeldzaam exemplaar (één van drie) van de stoel ‘grand repos’ uit 1930, speciaal ontworpen voor de UAM, Union d’Artistes Modernes, waarvan Prouvé medeoprichter was.
De overige twee staan in het Vitra Museum en in het Centre Pompidou. Het van kogellagers en spanveren voorziene kantelmechanisme zorgt dmv. een chromen ‘pookje’ voor een traploze verstelling van de zitting. “Verkocht voor een ‘museale’ prijs", vertelt de standhouder mij discreet.

In de stand van Danske Møbel Kunst kwam het hele scala aan meer of minder bekend Deens Design voorbij. Er hing een lamp van Poul Henningsen (1894-1967), de PH 4/4 uit 1928 voor Louis Poulsen, uitgevoerd in koper en chroom. Een bekend ontwerp dat nog steeds in productie is, maar niet in deze materiaal uitvoering.

Bij Rita Fancsaly Gallery zag ik een mooi bronzen tafeltje van de fameuze Italiaanse architect en ontwerper Gio Ponti (1891-1979). Een unicum, ontworpen in 1957 voor een particuliere opdrachtgever. Ponti is de oprichter van het designblad Domus en o.a. bekend van de  stoel Superleggera (1957) en een aërodynamische espresso machine voor La Pavoni (1948). Schitterend tafeltje voor een magnifieke prijs : € 80,000.—

Twee aardige tafeltjes (set) van architect en decorateur Paul Dupré-Lafon (1900-1971). Art-deco uit 1935 in de stand van L’Arc en Seine, Parijs. Dupré blonk uit in het combineren van exclusieve materialen, zoals leer van Hermès, exotische houtsoorten en zeldzame marmers, met een door architectuurprincipes geïnspireerde ontwerpstijl.
Door je oogharen kijkend zou je er  een vroeg ontwerp van Rietveld in kunnen zien.

Een aandoenlijk bureau uit 1930, in opdracht gemaakt, van onze Gerrit Rietveld (1888-1964). Niet echt zijn sterkste werk, vind ik. Bij galerie Ulrich Fiedler, waar ik dit jaar ongestoord mocht fotograferen.

Sebastian en Barquet toonden opnieuw een meubel van Johnny Swing, u weet wel, die van de zilveren dollar munten, maar mijn oog viel op een oogstrelende tafel van Michael Coffey (1928). Gebeeldhouwd uit een massief blok hout, dat op zijn beurt is opgebouwd uit lagen hardhout. Een prachtig organisch ontwerp, met mooie rondingen en glooiingen, als een door wind en water geërodeerde formatie. ‘Satans tongue II’ heet dit meubel uit 1992. Te koop voor  € 23,000.--. Coffey blijkt een goede vriend en tijdgenoot te zijn van Wendell Castle (zie column over 'Concrete Chair').

De ‘Apero Chair’ heet dit ontwerp uit 2005 van Francisco Gomez Paz. Een Argentijnse, jonge, ontwerper die al diverse malen in de designprijzen viel. Gemaakt van een rvs frame en bespannen met gelooide koeienhuid. Omdat de huid in natte toestand om het frame wordt gespannen en gevlochten, trekt het tijdens het drogen zo strak als een trommelvel. Voor € 22,000.-- mag u er op gaan liggen (dat zijn 275 maaltijden bij El Gaucho). Was te zien bij Gallery Antoine Chenevière.

Tenslotte iets bijzonders. Het werk van de Engelse glaskunstenares Anna Dickinson (1961) wordt al meer dan 17 jaar exclusief vertegenwoordigt door Gallery von Bartha. Werkelijk subliem glaswerk, in de vorm van vazen, met of zonder deksel.  Het lijken, door hun sterk geometrische en strakke verschijning, machinaal vervaardigde producten. Maar alle objecten zijn handgeblazen, handgeslepen, altijd in combinatie met een, handmatig, afgewerkte opening in bewerkt koper, geanodiseerd aluminium, zilver, of metaal. Alle objecten zijn unica. De vaas op de foto heet ‘honeycomb vase’ en heeft een afgewerkte opening van geoxideerd zilver. Kost € 35,000.--
Maar dan heb je ook wat ...

©DESIGNkeus-jan willem henssen

Foto’s : jan willem henssen, m.u.v. de 'grand repos', 'apero chair'


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Bedankt voor je reactie. Het kan even duren voordat die geplaatst wordt.