dinsdag 7 augustus 2012

Jan des Bouvrie Art and Design


De ontwerpen van Jan des Bouvrie hebben niet mijn voorkeur, maar zijn selectie uit eigen kunstverzameling wilde ik wel zien. Dus noteerde ik de tentoonstelling ‘Jan des Bouvrie Art and Design’ (Singer museum-Laren) in de agenda, toen mij door de Jan des Bouvrie Shop twee gratis kaartjes werden aangeboden (kan niet op daar, bij het Arsenaal). Ik moest dan wel beloven in een column over de tentoonstelling een aantal malen met een link te verwijzen naar de Shop. De toegang kost 3,-- met de onvolprezen Museumkaart. Om er zonder committerende link ‘op los’ te kunnen schrijven heb ik die drie euro graag zelf betaald.

Maar dat ‘er op los’ schrijven over Jan des Bouvrie valt niet mee. Tenminste wanneer je enige objectiviteit betracht. Er op los schrijven gaat uit de losse pols, lekker luchtig voor de vuist weg, de inhoudelijk kant ondergeschikt aan het leescomfort. Jan des Bouvrie verdient beter, op zijn minst een onbevangen blik en ‘open’mind’.

Jan de Kopie’, werd hij genoemd in mijn tijd op de Rietveld Academie. Dezelfde academie waar hij een aantal jaren voor mij óók les kreeg van Jan Rietveld (de zoon van Gerrit).
Mijn eerste kennismaking was met zijn Formica bank (1962), in 1975 bij een opdrachtgever in Buitenveldert, die ik associeerde met de Lota Sofa van Eileen Gray.  Zoals de stalenbuis meubels die hij voor Gispen maakte aanschurken tegen die uit de dertiger jaren van o.a. Gispen ‘himself’. En zo zijn er tal van voorbeelden.


Die associatie, terecht of onterecht, met bestaande ontwerpen is het die hem die naam gegeven heeft. Maar hoewel zijn ontwerpen niet uitblinken in originaliteit maak dat hem nog niet tot een ‘copycat’. Wat is er mis met goed om je heen kijken en daarna je eigen interpretatie te geven? ‘In de stijl van’ is in de kunstwereld een gerespecteerd begrip. Ken uw (design)klassieken. En des Bouvrie kent die van A tot Z. De bloedarmoede van het huidige design ligt deels in de krampachtige zoektocht naar originaliteit. Dondert niet wat het is, als het maar origineel is.

Jan des Bouvrie zegt ergens in de catalogus : ’misschien ben ik wel helemaal geen ontwerper'. Dat is wat al te makkelijk en riekt naar valse bescheidenheid.
Natuurlijk is hij een ontwerper, weliswaar een met wiens dwangmatige wit-zwart ideologie en emotieloze vormentaal ik geen affiniteit heb, maar wel iemand die te bewonderen valt om zijn consequente stijl, zijn obsessieve hang naar esthetiek, zijn perfectionisme, scherpe observatievermogen en commerciële talent.
Bovendien een design omnivoor. Of het nu voor Gelderland is of voor de Gamma (onderste foto), alles wat hem ‘voor de viltstift komt’ ondergaat een meedogenloze interpretatie alla des Bouvrie.
De tentoonstelling geeft een overzicht van zijn werk, per zaal  uitgestald op onderwerp. Banken, stoelen, lampen, industriële producten. Omlijst door kunst uit zijn eigen collectie, verantwoord op kleur uitgezocht bij de stoffering, zoals je dat van des Bouvrie kunt verwachten. Een mooi vormgegeven tentoonstelling die een royale kijk geeft op het fenomeen des Bouvrie. Koop de afgeprijsde catalogus (aanrader!) en let even op de symmetrische (in aantal en kleur) inbinding van de katernen …

©DESIGNkeus-jan willem henssen

Jan des Bouvrie Art and Design
t/m 28-08-2012
Singer museum
Laren
Foto’s : jan willem henssen


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Bedankt voor je reactie. Het kan even duren voordat die geplaatst wordt.