zondag 25 november 2012

PAN Amsterdam 2012

Zoals gewoonlijk bezocht ik weer de PAN. Altijd weer goed voor een interessante middag kunst- en design kijken. Als eerste loop ik dan naar het Design Paviljoen, waar de zo langzamerhand vertrouwde club van Design galeries gedurende acht dagen hun optrekje hebben. Voor de Pers uren was ik weer eens te laat, maar de preview is niet minder leuk. Fotograferen en een gesprekje aanknopen is door de drukte wel een stuk lastiger, laat staan een hapje bemachtigen...

Bij galerie My Modern zag ik twee stoelen van de overbekende  Amerikaanse industrieel ontwerper en architect George Nelson (1907-1986). De DAF (nee, niet van het pientere pookje) en de MAA. Ontworpen voor Herman Miller in 1958 en deel uitmakend van de “Swag Leg Collection”, bestaande uit een bureau (Swag Leg Desk), twee eettafels en voornoemde stoelen. Nelson gebruikte voor de schalen van de stoelen de techniek die Charles en Ray Eames  bij Herman Miller hebben geïntroduceerd (het was overigens Nelson die dit illustere ontwerpers echtpaar naar Herman Miller haalde).
Bijzonder verschil met vergelijkbare ontwerpen van de Eamses is dat de stoelen uit twéé polyester delen bestaan. Bij de DAF is de rug met armleggers op de kuip gelijmd terwijl de MAA uit een kuip en een ‘flexibele’ rug bestaat, die gemonteerd is op een verchroomde arm met vier rubber ‘scharnieren'. Aan het ranke metalen onderstel met de vier gebogen en taps toelopende ‘tenen’ ontleent deze collectie zijn naam; dit fabricage proces heet “swagging”. De originelen kosten ongeveer € 2400,-- per stuk, maar worden ook nu nog door Herman Miller USA gemaakt. Niet van polyester maar van plastic.

Galerie De Andere Tijd toonde o.a. een schitterend bureautje van Thonet. Ontworpen door de Franse meubel ontwerper Emile Guillot (Guyot) in 1929/1930. De B280, gemaakt van verchroomd buis waarop een glazen werkblad ligt , met links een tussen het frame ingeklemd ebbenhout gebeitst ladenblok met, super modern, een centrale vergrendeling van de laden. Daarbovenop een leg plank.
Totale hoogte 115 cm, breedte 107 cm en diepte 60 cm. Helemaal gaaf, incl. de originele  glasplaat en dat is wel heel bijzonder. Prijs € 9500,-- Aardig is om te weten dat in de Duitse uitvoering de laden waren voorzien van een Barnstenen greep i.p.v. een verchroomde.


De Giso 404 ‘Pianolamp’ uit 1928 van architect J.J.P. Oud (1890-1963) is een exemplarisch voorbeeld van de ontwerpgedachten van de Stijl beweging. Hoewel de lamp niet speciaal voor Gispen was ontworpen nam deze het ontwerp wel op in de standaardcollectie. Overigens zonder de naam van Oud te noemen; dat was voor Oud reden om met Gispen geen zaken meer te doen ! Prachtig lampje in verchroomd metaal en messing.

De lamp is zeldzaam en is opgenomen in de collectie van het MOMA (NY). Prijs € 7500,--


De stand van WonderWood had weer een mooie collectie bijzonder meubels.
De Fakir’s Sofa (1989) van de Engelse ontwerper  Dany Lane, opgebouwd uit 491 essenhouten ballen, gemonteerd op een metalen frame. Slechts één van gemaakt. Een uniek exemplaar dus.

De bekende maar nog altijd erg fraaie Tea Trolley 900 (1937) van Alvar Aalto (1898-1976). Wordt nog altijd gemaakt, in een ietwat aangepaste uitvoering, maar dit is een origineel exemplaar en in uitstekende conditie.

En een vloer lamp (± 1955) van de Franse producent  J.Rispal. Het ontwerp is van Agnes Rispal (echtgenote, dochter ?). ‘Praying Mantis’ (bidsprinkhaan) is de naam van deze lamp, waarvan de organische vormen zijn gebaseerd op het werk van de Dada kunstenaar Hans Arp. Voet en staander van walnotenhout, kap van Rhodoid (cellulose acetaat). Werd door J.Rispal  uitgevoerd in diverse kapformaten en kleuren. Prijs € 4500,--

Fascinerend om te zien hoe deze producten zo dikwijls onbeschadigd de jaren doorkomen. Kennelijk vanaf het jaar van aankoop gekoesterd en omzichtig gebruikt.
Exemplarisch is de puntgave tiendelige eetkamerset (1917) van de Amsterdamse School architect Michel de Klerk (1884-1923) die te zien was in de stand van Kunstconsult.
Geheel over de top wat vorm en detaillering betreft, het waren meer kunst- dan gebruiksvoorwerpen, maar wat een ongekend hoog niveau van meubelmakers werk.
Ik kon er helaas vanwege de drukte nauwelijks foto’s maken, dus heb het eea. bij elkaar gesprokkeld.

© DESIGNkeus-jan willem henssen
foto's : jan willem henssen, erik en petra hesmerg, The Brouhaha's photostream



Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Bedankt voor je reactie. Het kan even duren voordat die geplaatst wordt.